OPPSKRIFT: Fylte tomater

I går laget jeg noe jeg aldri har laget før, men jammen ble det ikke vellykka fordet! Fylte tomater. Mmmmm… Det som er diggers med en sånn rett er at man kan variere i det uendelige. Liker du tunfisk, fyll med tunfisk. Liker du feta, fyll med feta. Liker du ris, fyll med ris. Julianne liker kjøttdeig og ost, og fylte med det. Ikke fordi det er det beste i hele verden, men fordi dette var første gang jeg laget fylte tomater og da ville jeg ikke eksperimentere for mye. Men fytti tusan, det ble godt altså!

Ingredienser:

300 g kjøttdeig

10 tomater

Revet ost (1-2 dl)

4 fedd hvitløk

Krydder

Fremgangsmåte:

Hul ut tomatene. Jeg gjorde det ved å skjære av et lite lokk på den siden hvor stilken sitter og rotere kniven på skrå slik at hele stilk-saken løsner i andre enden liksom. Da får man ut en kjeglelignende form. Så skraper du ut resten av frøene og saften med en teskje. Stek kjøttdeigen nesten helt ferdig i en panne, sammen med grovhakket hvitløk. Krydre med det du måtte ønske, jeg brukte kajennepepper, gurkemeie, kanel, paprika og hvitløkspulver. Sikkert ikke den beste krydderkomboen, men jeg syns det ble skamgodt.

Ha en klype revet ost i bunnen av hver tomat. Stapp oppi kjøttdeig og trykk det godt nedi. Om å gjøre å få plass til mest mulig :) Ha ost på toppen igjen, så mye du får plass til. Stek i ovnen på 175 grader til osten er gyllen og tomatene liksom har begynt å miste skallet litt.

Jeg fikk ikke plass til all kjøttdeigen min i tomatene og ville ikke kaste den, så jeg lagde noen osteformer ved å steke ost i microen i 3-4 minutter og forme de i en liten crème brulèe-form. Ikke så lett, men hvis man er kjapp og litt hardhendt, går det fint. Fyll oppi resten av kjøttdeigen og pynt med en dæsj rømme og et basilikumblad :)

This slideshow requires JavaScript.

Enjoy! <3

Legg igjen en kommentar

